Ovalni zobniki: da ali ne?

V športu je izredno pomembna optimizacija vseh dejavnikov, ki bi lahko pomembno vplivali na končni rezultat. Posledično lahko predvsem znanostomogoči prehod zmogljivosti posameznika na novo, višjo raven in na terenu odpira vrata za postavljanje novih mejnikov.

Na področju ovalnih zobnikov lahko prve navedbe zasledimo že leta 1896, nakar se je njihova uporaba kazala v manjši meri. Zanimanje so vzbudili predvsem po odmevnih rezultatih doseženih ob uporabi zobnikov podjetja O'symetric s katerimi sta Bradley Wiggins na prvem in Christopher Froome na drugem mestu osvojila Dirko po Franciji leta 2012. Morebitno prednost ob uporabi še dodatno potrjuje Froome, ki je z njimi kasneje osvojil še štiri izmed zadnjih petih dirk omenjenega tekmovanja.

Cilj ovalnih zobnikov je med drugim tudi spreminjanje (bodisi povečanje ali zmanjšanje) kotne hitrosti gonilke v različnih fazah obrata gonilke. Posledično bi se naj gonilka nahajala več časa v območju obrata, kjer je posameznik sposoben proizvesti več sile (med 1. in 5. uro v kolikor se orientiramo glede na analogno uro) in manj časa v delu, kjer je mehanska učinkovitost slabša (med 5. in 7. uro ter 11. in 1. uro).

Raziskave iz našega laboratorija v sodelovanju s Fakulteto za vede o zdravju, Univerze na Primorskem so pokazale zanimive rezultate. Po dolgoročni uporabi se z uporabo ovalnih zobnikov izboljšata tako mehanska, kakor tudi metabolična učinkovitost.

Pomembna lastnost ovalnih zobnikov pa je nesporno orientacija 'večje osi' - t,j. položaj gonilke, ko je zobnik največji. Po ekstenzivnih testiranjih je optimalna postavitev okoli 110 stopinj. Tako orientacijo pa imajo po našem vedenju le redki proizvajalci, npr. AbsoluteBlack.

Nazoren test se pokaže tudi v spodnjem videu.